söndag 28 januari 2007

En vecka i Chiang Mai

Nu har jag varit en vecka i Chiang Mai och jag borjar verkligen att gilla det! En mycket fin stad, valdigt lungt och folket har gladjer sig at utlanningar (vilket ar en stor skillnad emot sodra Thailands turistorter.) Men den allra storsta anledningen till att jag stormtrivs ar stallet vi bor pa. Spicy House! Mim heter hon som driver det, hon ar en mycket skon och bra manniska! Man kanner sig verkligen hemma, vi har blivit som en familj, Linda och jag tillsammans med de andra, bade faranger och thailandare. Kvallarna: Mim lagar middag, alla ater tillsammans, kanske gar vi ut sen - till nagon av de manga Reggaebarerna med livemusik. Babylon ar min favorit, igar dansade jag tills dess att jag knappt kunde sta pa benen. Mims mat ar den basta och hennes skratt det mest smittsamma! Mycket handlar om Yoga, Thaimassage och orter har. Kanske blir jag mer och mer flummig. Jag ahr kommit i kontakt med en otrolig supermedicin - som hjalper mot allt fran oroninflammation till brannskador. Tack vare min nyfunne van Mike kom jag over en flaska och efter bara nagra dagar ar min thailandstatuering nastan helt borta! Jag ar sald! Jag funderar aven pa att atervanda till Chiang Mai mina tva sista veckor och lata Mike "fixa" min kropp med smartsam Thaimassage: ratta till mitt hogerben som tydligen ar bojt innat, vilket ar orsaken till mina problem med hofterna, skulderbladen, axlarna och nacken. Det ar mycket intressant, och han ar grymt duktig! Snart ska Linda och jag ga till 'Herbal Sauna', basta och fa massage. Ja, nu har Linda antligen kommit! Det kanns riktigt bra, hon ar en bra resevan! Skont att pa prata svenska med nagon for forsta gangen pa nastan en manad. Vi har borjat turista lite> vi hyrde en moppe och tog oss upp i bergen med utsikt over hela Chiang Mai. Jag kor numera Thaistyle, krossar med moppen mellan bilarna, vajer for folk som springer kors och tvars. Det ar kul! Trafiken i Chiang Mai ar tung, men dock inte sa kaosartad som den till en borjan verkar. Vi har varit pa Chiang Mai Royal Flora Festival. En enastaende tillstallning, en enorm tradgard (6 h tar ett varv) med otroliga blomsterkreationer. Och sa rent det var! Var skont som omvaxling. Till var forvanan var vi nastan de enda turisterna. Vi var sa pass ovanliga, exotiska (snygga kanske) och bleka att vi hela fem ganger fick fragan om de fick bli fotograferade tillsammans med oss, sjalvklart! + vi blev filmade for Thailandsk TV. Jag alskar Chiang Mai, jag alskar att bli tagen till lokala sma barer, all blanda sig med lokalt folk. Man ser sa mycket nytt, man lar sig sa om manniskor! Jag alskar middagarna pa Spicy House, det ar den basta Thaimat jag har atit. Mim, hon ar sa sa smart, kvick och rolig. Nu ar vi i Pai for att trekka, dagens drama var att jag lamnade mitt kort i bankomaten. Jag fick tillbaka det, men larde mig en laxa! Bankkontoret hade tagit hand om det. Igar fixade vi visum till Kambodja. Det tog hela dagen, for i Thailand ar man langsam. Det ar skont, jag har borjat gilla det. Har aven borjat uppskatta vissa delar av deras tontiga humor. Man ar nastan tvungen, det ar svart att vara serios, smakfull och kvalitetsmedveten har. Jag har langtat hem en gang, for nagon dag sedan. Pa moppen i solnedgangen ner for berget. Vi susade forbi ett parti barrtrad. Luften var frisk och temperaturen behaglig. Det luktade hemma och kandes som svensk sommar. Da ville jag hem lite, till sommaren. Sverige ar fint. Thailand ocksa men pa ett annat satt. Jag har insett att jag faktiskt ar ganska fast vid Sverige. Aterigen, det basta med det har ar alla olika manniskor man traffar, mangfalden gor mig hog! Tack Ebba for visdomsorden, res langsamt! Du ar klok. Det ar sa, resmalen blir allt farre, anhalterna langre. I Chiang Mai skulle jag kunna stanna lange.
1. Chiang Mai Night 2. Sunday Market 3. Ice Coffee 4. Flora Festival 5. Royal Pavillion 6. Trafiken 7. Wat Doi Suthep 8. Andehus 9. Flicka 10. Det basta saljarknep jag har sett 11. Alla thailandare ar inte vanliga 12. Thai BBQ pa Spicy House 13. Mike 14. Sofia, Linda och Mim 15. Mitt sar laker bra 16. Men myggen dodar mig

lördag 20 januari 2007

Bangkok

There was 12 hour between the the buses. So I am now in Bangkok, waiting for my bus to Chiang Mai. I was lucky to find a Swedish couple on the bus, so I'm spending the day here with them, with my things in their room, next to the bus stop. I'm looking forward to get to Chiang Mai, I want to see something else, and I want to see Linda. Marco has arranged a room for us at a very nice place, he said. He has been talking so much about it and the town, so it has to be good! I will say hello to them from you! The last week at Phi Phi and Lanta has been really nice. Good fun: Good night life, great boat trips and really good company! Thanks for that, and to the treatment of my burns and my mosquito bites! Ill really miss travelling with you, Ill miss your great jokes and funny noises! A shame you couldn't come with me, but I hope I will come to Australia soon! I only got another two hours in Bangkok, before Im off with the bus. Ive been spending these ten hours with the Swedish couple, on a crazy market. I was soo amazed by everything there was to get, and a bit sad I could not get any. Ill wait till my last week! Bangkok is a crazy town and Khao Shan Road not very charmy. But I am really starting to love my trip! Thanks to the people Im meeting. Im great! Some pictures from last week:
1. Lipe Volleyboll 2. Volleyboll 3. Lanta, Moppeaventyr 4. Middag 5. Lanta 6. Marco 7. Utsikt 8. Pad Thai pa PhiPhi 9. Batutflykt 10. Maya Bay 11. Fredrik & Sara

onsdag 17 januari 2007

Phi Phi

Lamnade Koh Lanta och ar nu alltsa pa PihPih. Har ar det inte lika mycket familjer, mer ungdomsgard. Inte sa fina strander, mer ratt charmigt och bra uteliv. Jag har traffat MaxiSara!! Och idag har vi varit pa snorkeltur. I overmorn drar jag till Chiang Mai, tidigare an planerat, sa LINDA: jag mailar dig en beskrivning om hur vi ska motas i Chiang Mai istallet for i Bangkok! Hej

fredag 12 januari 2007

Pa Lanta

Har rest fran paradiset Lipe, och ar nu pa Koh Lanta. Det drojde inte manga dagar innan jag ryckte upp mig, och livet pa Koh Lipe har virit underbart. Det ar verkligen en perfekt o. Inte alls stor (du gar et varv pa en formiddag) och stamningen ar lugn och familjar. Man lever inte i samma utstrackning med turister, lokalt skymtas och ar med overallt, bade pa stranderna och i barerna. Hemlangtan har lagt sig. Istallet for att se fram emot hemkomsten ser jag nu fram emot min vistelse har! For nagra dagar sen> snorkelaventyr med longtail. Jag, Marco och hans 3 italienvanner var ute hela dagen, runt bland oarna vid Koh Lipe. Helt fantastiska ode strander! Fisk! Vi fiskade och drog upp over 30 fiskar, som vi sedan festade pa till middag, grillad EGEN fisk, det smakade bra! Sol, lunch, sol, somn, volleybolltunering till solnedgangen. Middag pa golvet hos kollektivet "Dezee", film, med thailandsk dubbning. De tog hand om mig sa val har pa Dezee, det var svart att lamna dem. Kvallarna har ar sa fina och man vanjer sig aldrig vid solnedgangen. Volleyboll overallt, senare barer och restauranger med kulorta blinkande lampor och andlos elektronisk musik. Chang, allt var ar sa kravlost har! Vad latt man glommer stressen hemma, och vad skont det faktiskt borjar bli at vara lite ensam. Nu har alltsa jag och min italienska van Marco dragit till Koh Lanta i nagra dagar innan jag akter till Bangkok och moter Linda. Har halsat pa Somewhere Else och de lovade att forsoka fixa en bungalow till Susanne nar hon kommer, imorn. Ikvall ar det fest hemma, for min kara pappa fyllde 50 igar. Onskar att jag kunde vara dar, bara over festen. Gud vad jag saknar min familj. Mormor, du behover inte vara orolig! Pa lipe var stranderna sa vita for att de inte bestar av malen sten, det ar malda koraller och snackor. Mornarna dar var sa skona, for det var inte trafiken man vaknade upp till, det var havet, djur och tuffande longtails... Ser fram emot att utforska Koh Lanta, imorn akter vi ner till nationalparken, snorklar och halsar pa Asia, var ladyboyvan son vi traffade pa Koh Lipe. Tack alla ni som skriver kommentarer, det at sa skont att hora av er. Hej! 1. DeZee Hut 2. Bop 3. Lipe 4. Skolpojkar pa Lipe 5. Longtailtur 6. Marco 7. Fisk 8. Italiens 9.Tidig morgon, Pattaya Beach 10. Pattaya Beach 11. Vila

lördag 6 januari 2007

Pa Koh Lipe

Nu ar jag sjalv, alldeles ensam i varlden! Valdigt tufft ska jag saga er! Jag inser nu att jag aldrig har varit ensam forr. Igar da jag kom var en chock, hoppas att jag kommer pa battre tankar nu snart. Nu ar saker ratt tunga. Koh Lipe ar dock en helt udnerbart fin o. Jag och min thaivan Chai, gick ett varv och han visade mig alla bunglowstallen, riktigt mysigt ar det! Skulle bara vilja ha nagon med mig! Jag saknar min familj! Mormor och morfar! Linda! Jag vill att du ska komma ner nu! Vet du vilken tid exakt du kommer? Flightnummer? Du ska fa kopa mig ett displayskydd till min kamera(mitt har gatt sonder). Skulle vara jattesnallt! Leta i nagon fotoaffar, kanske Expert. Till Nikon D70, tack! Vickan, Stina, Maria och Elin, kom nu ni ocksa! Faktiskt lite besviken pa mig sjalv, trodde att jag var modigare! Nu vill jag bara krama mamma och pappa, och Henrik forstass! Jag saknar dig sa att det varker! Livet blir battre! Kramar fran Koh Lipe!

tisdag 2 januari 2007

Pa Koh Tao

  • Vilket skadespel! Det ar skymning och himmelen ar helt otorlig! Hela stranden har stannat upp, ingen kan slita blicken. Himmelen ar sa livlig och allt annat sa stilla. Pa kuddar vid stranden, vattnet har sjunkigt undan nu ordentligt och batarna ligger nastan pa sanden. Facklor borjar tandas langs hela stranden. Jonglorer som vantar, ovar infor natten och the real deal. Jag kan inte sluta kolla pa himmelen, sluta tjata kan jag inte heller. Det har morknat nastan helt sedan dess att jag borjade skriva, alla eldar och lampor borjar trada fram pa riktigt. Norah Jones ersatts av lagmald techno. Inne pa min andra set-sang-sum. Idag, sol och grillad majs pa stranden. En hog thailandare som tillrattavisade mig och min systers kladsel...Imorgon: Longtail vid gryningen, snorkel hela dagen...
  • Aa det har varit lite oroligheter, sags det. Jag vet inte sa mycket. Med taxichaufforen som kalla, var det runt 6 st bomber, skadade sex turister, tva dog....jag som sagt inte nagon saker kalla... Skriv comments, jag blir sa glad!