lördag 30 december 2006
Pa utflykt: Koh Samui
Nyarsafton
Emil: Jag hade precis tankt att fraga dig var ni hade bott for att fa lite tips, men da var det redan taget. Synd da! Men visst ar det ett sjysst hotell, superduper bra frukost! Var ni ocksa pa "gala dinner"? Vi ska dit ikvall och det vantas bli superflott! Vad kan det annars bli, da det kostar hela 400 kr per person, i Thailand! Maste kope en klanning.
Vickan: Gott nytt ar! Vad sjysst med ryggsacken! Jag kan bara tipsa dig om att det enda du behover hemmifran ar apotek och underklader, ja iallafall nastan. jag ska typ skicka hem alla mina klader med mamma och pappa. Vasterlandska klader gor sig inge bra alls har.
Idag har vi bara atit frukost, struntar i lunchen for att ladda till skaldjursfesten ikvall! Ligger mest vid polen och laser bok. kanner for att ta det lugnt efter gardagen da vi gick upp klockan atta allihopa, hyrde en pickupp och drog runt hela on. Vi red elefant, klattrade upp for ett vattenfall i en halvtimme for att sedan bada i en oerhort svalkande lite pool hogst upp. Vi halsade pa sorliga instangda apor, besokte en turistfri by och ett tempel dar vi tande rokelse for en mumifierad munk bakom ett glasfonster. Sedan akte vi till den otroligt haftiga, nedgagna, turistovanliga huvudstaden pa Sanui: Nathon. Det var en riktigt bra dag!
Idag ska jag nog ligga kvar vid polen, kanske ga och fa massage vid stranden. Stranden dar vi bor ar inte sa charmig Det ar forsaljare och folk overallt, sa jag haller mig till poolen.
Imorgon drar vi vidare for att snorkla pa Koh Tao. Vi stannar dar i tre dagar, sen tar vi bat till fastlandet. Min familj drar da sig uppat mot Bangkok, och jag forsatter nedat mot, ja vi far se, SJALV. Sa jag har drygt fem dagar kvar i lyx, sen borjar aventyret!
Jag postar lite bilder fran Koh Pangan som jag inte fick upp forra gangen:
GOTT NYTT AR PA ER ALLA!!
1. Helene, Olle och Frank vid solnedgangen
2. Marknaden vi Thongsala
3. Moppeds
4. Gata i Haad Rin
5. Thaiboxning pa fullmanestranden Haad Rin
torsdag 28 december 2006
Fortfarande pa Haad Son Resort, Koh Pangan. Nu har jag blivit battre i sjukdomen, men som kompensation satte min morbror upp en trasig hangmatta mellan tva trad. Jag foll rakt pa svanskotan, over en meter. Idag kan jag sitta ordentligt, men jag gar och reser mig som en tant.
Vart fina lyxiga hotell har borjat kannas lite instangt, och jag var sugen pa att titta till andra sidan av on innan vi aker vidare tillbaka till Koh Samui, sa efter att jag pa formiddagen hade last lite bok och atit suveran kyckling med cashew, tog vi vara hyrmoppar och racade mot Thoungsala. Moped ar verkligen det ultimata sattet att ta sig fram pa en sadan har o! Om man inte ar en mes vill saga. Det gar i hogt tempo, ar riktigt farligt, men otroligt kul! Alla kor moppe har, det ar inte sallan som man ser foraldrar med tva, treariga barn i knaet, eller kanske tva nioariga flickor som kastar sig i 50 mellan jeepar, moppar, hundar och manniskor. Vagarna ar inte heller att lita pa...gropiga som sjutton, smala och snava. Men det ar en utmaning! Det ar sa tufft att slanga runt pa en moppe i en sadan har miljo. Alla manniskor, alla lukter fran mat, alla barer med charmiga namn.
Till slut kom vi fram till Haad Rin, jag ville ju kolla in lite vad som vantade mig. Haad Rin ar namligen dar allt kommer att handa, det ar the full moon area! Kanslan var festival: barer, sunk, damm, matos, musik...Jag ser fram emot da alla kommer ner! Da blir det fest! Det ar som ett varmt roskilde, helt underbart!
Man arligt talat tror jag inte att jag klarar mig dar pa ett sant har stalle mer an en vacka. Det ar alldeles for lite skonhet for mig. Man kan faktiskt stimuleras av naturen, skonheten, maten och lugnet.
Imorn vid tio drar vi till Koh Samui. Maste hinna ta en turistbild pa hotellet pa morgonen innan. Smily House heter hotellet dit vi ska, allt har sa bra namn!
Nu ska jag ga och ata middag. Tank vad den varma luften kan gora med en, och solen!
Sami, hotellets maskot, (knappt 1 ar)
Sofia pa moppetur
Longtail vid Koh Ma
Stranden vid Had Salat
Had Salat
söndag 24 december 2006
Julafton pa Koh Phangan
En tidig morgon med bat till on. Dar ett kart aterseende med Nike, Frank, Olle och Helene. Vi ar nu framme, men det blir inga badklader for mig, jag har namligen feber. Nar alla gick till stranden blev det istallet halvslummer i hangmattan utanfor rummet. Ett otoligt hotell for ovrigt! No one in area!
Vi har just atit julmiddag, en urgod buffe pa stranden nedanfor hotellomradet. Mysig musik, och e massa blinkande lampor. Har mest ingen direkt ork till nagot just, har mest drivit omkring pa hotellomradet. Duger just nu valdigt bra. Det ar julafton, det marks inte har. Langtar lite efter julafton i Enskede med kvallspromenad med Henrik. Annars mar jag mycket bra! Jag ar glad att resan ar over, nu kan man borga vara har pa riktigt! Kramar
Olle och Frank
Jag i min underbara julklapp!
lördag 23 december 2006
Mellanlandar i Bangkok
Sa har manga asiater har jag aldrig sett, och Bangkoks flygplats ar verkligen respektingivande! Nu sitter jag och vantar pa flyget som gar om tre timmar, ater thaibananer och popcorn. Sjalvklart har jag blivit lite sjuk, men det var ju vantat, sa som jag har spannt mig. Natten har gatt farvanansvart bra, somnade efter middagen tack vare oronproppar, ogonlapp och vin.
Undra var vi ska sova inatt...Nar vi kommer till Koh Samui har sista baten till Koh Pangan redan gatt. Det ska bli spannande, i och med att det ar julhelg och alla hotell ar fulla.
God Jul pa er alla! Imorn ar det julafton, ska nog snart bege mig for att leta efter tomteluvor.
ps. Hjalmar ar faktiskt med i packningen...
torsdag 21 december 2006
Nu är väskan packad och imorn klockan tre åker jag. Allt är fixat, allt är verkligen fixat! En lång höst med planering och nu återstår bara ett hejdå av Henrik. Det ska blir lite tungt, men som sagt, det kommer att gå bra, och det kommer att vara bra!
Nervositeten börjar släppa nu, nu när väskan står packad. Det finnes inget mer att oroa sig för, bara att se fram emot.
Jag tycker om den känslan. Kroppen känner av att nu bär det av...
lördag 2 december 2006
Packlista
Viktiga handlingar / Information:
- Pass
- Flygbiljett
- Försäkringspapper
- Vaccinationskort
- Plånbok
- Kontokort
- Engångskoder
- Lite dollar
- Packlista
- Dagbok
- Bok (adresser, spärrnummer, ambassadnummer, sammanfattning av guideböcker och tidningar, tips och varningar)
- Extra passfoton
- Kamera + fodral
- Laddare
- Extra minne till kameran
- Sladd till kameran
- CD-fodral med tomma skivor att bränna ner bilder på.
- Ipod
- Laddare till Ipod
- Adapter
- Ficklampa
- Utflyktsryggsäck
- Sidenlakan
- Myggnät
- Pengabälte
- Fickkniv
- Hänglås
- Fryspåsar
- Glasögon
- Solglasögon
- Syset
- Blyertspenna, Bläckpenna, Sudd
- Trosor 10 st
- Strumpor 2 st
- BH 2 st
- Linnen 2 st
- T-Shirt 1 st
- Shorts 2 st
- Kjol 1 st
- Skjorta 2 st
- Varm tröja
- Bikini
- Flip-Flop
- Converse
- Shampo
- Balsam
- Hudkräm
- Ringblommesalva / Hydrokortison
- Vaselin / Armens hudsalva
- Deodorant
- Tandborste
- Tandkräm
- Flourtabletter
- Kam
- Tofsar och Spännen
- Smink
- Nagellack
- Rakhyvel + blad
- Pincett
- Linser
- Öronproppar
- Tamponger
- Bindor
- Våtservetter
- Tvättmedel
- Tvätthanduk
- Sarong eller liknanade
- Malariatabletter
- Mygga
- Travello (mot diarré)
- Resorb (vätskeersättning)
- Plåster / Skvasårsplåster
- Alvedon
- Handdesinfektion
- Elastiskt binda + tryckförband
- Kompresser
- Kirurgtejp
- Alsolsprit
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)
