lördag 31 mars 2007
Bangkok, jag avslutar resan
söndag 25 mars 2007
Bilder fran Koh Tao
Johan
onsdag 21 mars 2007
Dykning
fredag 16 mars 2007
Koh Tao, igen
lördag 10 mars 2007
Tankte uppdatera lite. Jag ar fortfarande i Chiang Mai.
Tankte uppdatera lite. Jag ar fortfarande i Chiang Mai. Dagarna har ar lata, men ibland hander det att jag gar ett varv runt kvarteret for att leta efter nagot nytt. Oftast ar det samma cafeer och samma butiker som dagen innan. Da gar jag hem, lagger mig i hangmattan och laser min bok. Bra, for man ska inte vara ute sa mycket nu. De branner risfalt runt om hela Chiang Mai och roken driver hitat men inte vidare. Som om Chiang Mai inte har nog med fororenad luft, ligger det nu ett tacke av giftig dimma over staden.
Veckan som gatt har bestatt av massage, mat och bocker. Massagen gar bra, men det ar fortfarande lika smartsamt. Fast jag blir battre, bade mentalt och kroppsligt. Tack vare denna plaga gar jag inte langre som en anka, utan satter ner fotterna helt rakt. Det ar otroligt, mina tar har blivit langre! Maten ar aven den mycket central har i Chiang Mai, speciellt nar man bor hos Mim pa Spicy House. Dagarna gar enkelt ut pa att valja mat och ata den. Middagarna i vardagsrummet ar fortfarande dagens hojdpunkt, och for nagra dagar sedan var det Linda och jag som stod for maten at alla tolv personer! Mim hade cooking school med oss och avslojade alla hemligheter bakom sin framgangsrika och hyllade mathallning.
Idag ar det sondag, det ger genast staden lite mer liv. Huvudgatan gors om till Sunday Market, och for over 1 km erbjuds allt du nagonsin kan onska dig. Man ska utrusta sig men en stor dos sjalvbeharskning innan man entrar festen. Speciellt farlig ar maten. Himmelsk sushi for 10 bath (2kr) biten.
Trots min och Mims privata fest igar, trots att vi tomde fyra flaskor risvin under mycket djupa och livliga diskussioner, vaknade jag upp och madde battre an pa manga dagar. Jag har haft en ny slang av resetrotthet. Tre och en halv manad ar lang tid att flanga runt. Langtar efter att fa ha mig pa ett och samma stalle. Att ha en vanlig dag. Langtar efter att fa gora lite nytta, kanske jobba lite, producera nagot. Jag gissar att min reaktion ar ratt naturlig efter min fartfyllda och underbara manad i Kambodja, antar att det ar tid for lite tristess och melankoli. Man maste vara ledsen for att kunna vara glad. Henrik, din teori om balans blir allt mer uppenbar och sjalvklar. Jag saknar dig, jag saknar att prata med dig mer an nagonsin.
Om vi hoppas, ar det kanske pavag att vanda. Kanske lagom till att jag stiger iland pa en av mina favoritovar: Koh Tao for att traffa Linda, Vickan, Maria, Stina, Elin och dykkursen. Ja Linda akte fran Chiang Mai igar, jag aker om tva dagar. Det ska bli skont, jag ar klar med den har staden. Jag kommer inte att sakna allt tjat om massage vid middagarna. Det jag kommer att sakna ar det underbara lilla biet som sa generost och karlekfullt har delat med sig av hem och mat. En battre forebild och storasyster kan man inte ha! Det sattet att se pa manniskor och pa livet ar att ta efter. Kan inte nog tacka henne for alla bra samtal.
Lyssnar pa Jens Lekman och tanker pa svenska sommaren. Musiken ser ut att bli lysande. Kanske inte ska jobba i sommar, kanske bara ska aka runt pa festivaler, kanske. Hm. Nu ska jag ga och scanna in min Spicy House logga jag ritade igar. Jag och Mim ska gara nya t-shirts!
tisdag 6 mars 2007
Plotsligt ar vi tillbaka i Chiang Mai
- Plotsligt ar vi tillbaka i Chiang Mai, Thailand. Det blev en kort vistelse i Siem Reap, tva natter. Nog for att beta av Angkor Wat och de andra. Det var en underlig kansla att vara dar, mitt i alla bilder man har sett sa mycket av. Dessa tempel, konstruktionerna ar makalosa, jag sager inget annat. Synd bara att det ar sa hajpat. Det kommersiella spektaklet for med sig mycket negativt. Precis som alla har sagt, precis vad vi var forberedda pa, var upplevelsen inte vad den skulle kunna vara. Det lag stress i luften, for manga handlade det mest om att fa ut det mesta mojliga ur den hoga passavgiften, bocka av sa manga tempel, samla sa mycket bevis som mojligt. Jag domer dem inte, det var svart att hitta nagon annan stamning. Det var latt att glomma vad man faktiskt tittade pa, att man stod framfor en av de kandiderande for de sju nya underverken. Men ibland hittade man ett horn, fritt fran charterjapaner, skrap och forbudsskyltar. Da var det lattare att forestalla sig hur det faktiskt hade sett ut, att dessa byggnader inte hade slagits upp dar for var tids turister. Da kandes det battre.
- Jag glomde ladda min kamera, sa den dog efter tva timmar. Jag forbannade mig i borjan, men insag snart att det var ett bra drag. Jag slapp beskada allt enbart ur ett siktes perspektiv. Jag kunde slappna av och besparades bordan att svettas for de perfekta vinklarna. Tyckte lite synd de som inte inte hade insett, de sag stressade ut.
- Dagen efter skulle vi ta bussen, den omtalade mordartrippen fran Siem Reap till Bangkok. Resan ar vida kand bland asienresenarer som den varsta man kan gora, alla skakade pa huvudet nar vi berattade om var plan. Nej, det har inget med bekvamlighet att gora, men det var intressanta 24 timmar. Man kande att man reste. Vagen pa kambodjasidan var som sista biten upp till huset i Blasinge, bortsett fran att det inte var nagra 10 km/h man korde. For sex timmar kunde man ge upp att fokusera blicken pa nagot, vagen var helt enkelt alltfor skumpig. Anda forstod vi att vi hade tur, som hamnade i en buss som inte lade av en gang i timmen! I Poipet slapptes vi av for att vandra over gransen. Att passera en landsgrans var intressant, underlig kansla de dar 100 meterna mellan tullarna...For den thailandska bussen tog samma avstand endast tre timmar. Vi kampade och lyckades ta oss med den sista nattbussen i Bangkok och plotsligt var vi har.
- Tid at att lasa, tid at att skriva – spela gitarr. Alltfor mycket tid at att shoppa. Jag tanker pa min vaska hur tung den borjar bli. Att vara i ett buddistiskt land har tydligen inte paverkat mig sa mycket pa den fronten. Igar kopte jag min nya Ipod!
- Det blir ungefar tva veckor i Chiang Mai den har gangen. Jag har tva massagekvallar kvar pa min behandling, vilken for ovrigt ar mycket smartsam! Massage, definerar man massage som njutning, ar det inte massage vi haller pa med. Men jag litar pa Mike, jag vet att han vet vad han haller pa med. Kanner faktiskt redan skillnad efter i sondags, da han jobbade pa att oppna upp banorna pa yttersidan av mina bada ben. Jag forstar inte allt. Men det ar tydligen inte sa viktigt. Bara man gor. I buddhismen behover man inte forsta syftet med allt man gor till en borjan. Insikt for komma med tiden. Nyttigt satt att se pa kunskap och insikt! Hur som helst ar detta mycket bra traning for psyket. Jag tranar pa att halla sa pass mycket fokus att man kan ta emot smartan. Annars ar det ohanterligt. Jag lovar, mamma och pappa, han vet vad han gor, och det skadar mig inte.
- Efter Chiang Mai ar det tva veckor kvar innan Sverige. Planen ar en vecka pa Koh Tao for ett dykcert och en vecka tillbaka till Koh Lipe. Ser fram emot dykningen, jag blev mycket motiverad av att vara med pa dykarbaten i Sihanoukville. Jag gissar att det ar svart att missuppfatta, mina kanslor for Kambodja. Jag maste erkanna att tiden har i Thailand kanns mindre viktig efter manaden dar. Man jag star fast vid min plan, tva veckor blir anda for kort. Men kanske i host. Det kanns bra att verkligen vilja nagot, att nagot sticker ut i mangden av drommar.
tisdag 27 februari 2007
En oslipad diamant
Den lyckligaste solnedgangen jag har sett
Ochheuteal Beach
Anna och Angel fran Barcelona
Paul
Det drojde inte lange foran Linda tog over...
Suki, staff
Underbara, fina manniskor! (Anna, Oliver, Paul, Jag, Angel och Linda)
Nachosen var bra
En valdigt bra dansk, Oliver
Fran baten, pa tva dagars snorkeltur, med overnattning pa battaket
Bibi, dykinstruktoren
tisdag 13 februari 2007
En lang vecka i Kambodja
Killing Fields
S21
Pa vaggen pa S21
Trafiken
Vara foljeslagare
Vara vagvisare
Aaa
Bussen
Linda i bussen
Utsikten fran hotellet i Kampong Cham
En munk pa mekongoarna





