lördag 31 mars 2007

Bangkok, jag avslutar resan

Vad fruktansvart konstigt det kanns att aka fran havet for sista gangen pa lange. Det kanns sorgligt att lamna Koh Tao. Trots att jag nu ar valdigt redo att aka hem, tog det emot att ga pa baten for att ta sig upp till Bangkok. Pa Tao ar det latt att kanna sig hemma, jag skulle utan svarigheter kunna bo har ett tag, bo har och dyka. Jag har blivit kar i dykningen, besatt! Jag vill bara ner igen, ner till varlden dar man far pausa fran allt annat! Pa bussresan upp hande det nagot haftigt. Hela mina tre och en halv manad passerade framfor mina ogon. Minnet borjade floda fritt och alla mojliga situationer uppenbarade sig. De manniskor jag har traffat, de stader och landskap jag har bersokt. Vilka fina minnen! Vad mina ogon har fatt se, vad mitt hjarta har fatt uppleva. Herregud, jag ska faktiskt hem snart! Jag sitter har och sammanfattar min resa! Det kanns overkligt, det har har ju pa satt och vis blivit min vardag, och det har alltid kannts som om det ar lang tid kvar. Nu ska jag lamna det. Som alltid ar det ju da man inser vad man faktiskt har fatt. Jag har haft en bra resa och jag kommer att sakna allt, sa sitt satt. Idag kom vi till platsen, till hamnen i Chumpon dar jag tog farval av familjen. Hm, nattaget till Hat Yai, den ensamma veckan pa Koh Lipe, tiden pa Lanta och PhiPhi med Marco, forsta veckan i Chiang Mai och Pai, da Linda kommer...Och chocken nar vi kommer till Phnom Penh och bara ville fly tillbaka till Thailand. Som vi sedan borjar alska Kambodja! Var underbara cykeltur och karaokehotellet i Kampon Cham, magsjukan, den hysteriska dubbade djungelfilmen som de visade pa alla Kambodjas bussar. Ja, saklart, alla bussresor som hor till, allt underligt folk som man traffar pa bussarna, Heart of Darkness i Phnom Penh med Vickan, Maria, Stina och Elin. Sihanoukville, Chivas Shack - lugnet! Paul, Anna, Angel och Oliver. Phom Penh igen, mordarbussresan fran Siem Reap till Bagkok, de underbara och egna tyskarna (Fucky och Mulla) som vi traffade overallt! Hemlangtan, tristess. Mim, Spicy house,cooking class, sticky rice wine och fina pratstunder. Thaimassage...Dykning pa Koh Tao, Mekong pa Koh Tao. Johan och Bjorta (med haret), Nilkas, Erik, Max, Linda, Vickan, Maria, Stina och Elin. Thaiboxning och Mongobowling. Aka moppe, pratstunder med Max. Dans! Sola! Men framfor allt: Att gang pa gang komma pa hur bra man borjar tycka om sig sjalv och livet! LINDA: Tack for att du gjort min resa sa bra! Jag ar forvanad och glad att vi har kommit sa bra overens och hur avslappnad det har varit. Hur kul vi har haft det! Jag har lart mig mycket av dig. Jag gillar dig skarpt! Karlek! Nu ar det sondag kvall, tva dagar kvar till dess att jag ska ta mig till flygplatsen, tre dagar tills att jag ar hemma. Jag alskar hemma! Jag langtar efter er alla och ser fram emot att komma hem. Men nu ar det shopping pa heltid som galler. I Bangkok kan man shoppa, nastan for mycket. Jag maste kanske kopa en liten extra vaska...

2 kommentarer:

Anonym sa...

fia du är på väg hem!!!! vad länge du har varit borta och vad roligt det ska bli att se dig igen!

vi satt i kungsan igår i solskenet jag och olle med några kompisar och stötte på henrik som var där med några kompisar. en riktigt härlig solig helg!

packa den där väskan nu och tänk på att det är massa saker som man köper där och tror att man ska vilja ha här hemma som man sen inte vill.. precis som du sa när du kom ner och hade med dig kläder och saker hemifrån som inte kändes aktuellt där.

förstår hur du känner, hur konstigt det känns att snart vara på planet hem. precis så kände vi också de där sista dagarna på koh tao och i bangkok.

ska bli mysigt att se dig i alla fall, du är såå välkommen hem!!!!
puss från alla dina nordells

Anonym sa...

Sofia,mormor här!Jag blir så varm inombords när jag läser din blogg,du gör allt det där som jag varit för feg för!Inte precis åka skidor,men du förstår nog hue jag menar.Och jag tycker fortfarande att du har en flytande,begåvad skrivstil!Mormor och morfar hälsar.