onsdag 21 mars 2007

Dykning

Den har veckan har varit dykning. Jag kan nu beratta for er att jag ar certifierad Open Water Diver! Det ar fantastiskt, att fa ga ner vi vattnet, att vara en del av varlden dar nere. Det ar sa skont att fa forsvinna i lugnet, alllt ar sa fridfullt, sa annorlunda. Jag ar sald! Sa sald att jag nu har paborjat fortsattningskursen. Imorn kommer jag alltsa att ha Advanced Open Water, vilket berattigar mig till att dyka i princip var som helst. Vi var tvugna att passa pa, for vi hade turen att fa en underbart bra intruktor. Jag fruktade for att det skulle vara en slapp plojjkurs, men det har ar verkligen en bra utbildning. Vi har varit ute idag och gjort tre dyk, ett djupdyk pa trettio meter, ett mer sjalvstandigt dyk da vi fick simma runt mycket sjalva, tillsammans med sin parkamrat. Advancedkursen ar till for att man ska fa battre sjalvfortroende och bli mer sjalvstandig, och det har man blivit. Man blir sa otroligt stolt over sig sjalv nar man, 20 meter under ytan, klarar av att ta hand om sig sjalv! Vi kom just hem fran nattdyket, vi akte ut klockan sex pa kvallen tog med oss ficklampor och gick ner pa 20 meters djup. Det av tufft, och det ar verkligen otroligt hur jag som annars ar ratt nojjig inte ar det minsta radd! Jag bara alskar det, trots att det simmar omkring okanda djur overallt och som pa detta dyk bara ser fem meter framfor sig. Det har ar sa stimulerande, det ar sa kul att lara sig och utforska nagot helt nytt. Jag har blivit beroende, vill bara se mer och mer, och lara mig mer och mer! Annars har det inte hant sa mycket mer denna vecka. Pa dagarna har vi dykt och pa kvallarna har vi pluggat dykteori. I forrgar var vi ute pa Koh Taos basta restaurang, hela dykgruppen, och firade vart certifikat. Det var ett svenskagt stalle (agaren var med och startade upp Fredsgatan 12), ratt dyrt for var budget, men sa fan vart det! Otroligt mysig inredning, vattenpipa, vita dukar, sanslosa drinkar, svenska kockar och suverant sallskap. Det var en av de basta maltiderna jag har atit. Risotton! Musslorna! Musslorna knullade ens mun, som intruktor Johan sa. Ursakta det grova uttrycket, men det var sa pricksakert! Jag har det mycket bra. Dykningen forstor dock min budget, men det for den garna gora! Det enda orosmomentet ar hur vi ska ta oss ner till Koh Lipe, eller hur vi ska ta oss till Malaysia for nytt visum. Det ar tydligen en massa oroligheter..Vi kommer nog pa natt. BILDER, ska jag ladda upp nagon gang, pa mig ocksa. Men har ar internet sa dyrt sa dyrt, att det for nog bli nar vi kommer till fastlandet. Nu ska jag ga och lagga mig, det ar en dykdag imorgon ocksa!

Inga kommentarer: