söndag 28 januari 2007
En vecka i Chiang Mai
Nu har jag varit en vecka i Chiang Mai och jag borjar verkligen att gilla det! En mycket fin stad, valdigt lungt och folket har gladjer sig at utlanningar (vilket ar en stor skillnad emot sodra Thailands turistorter.) Men den allra storsta anledningen till att jag stormtrivs ar stallet vi bor pa. Spicy House! Mim heter hon som driver det, hon ar en mycket skon och bra manniska! Man kanner sig verkligen hemma, vi har blivit som en familj, Linda och jag tillsammans med de andra, bade faranger och thailandare. Kvallarna: Mim lagar middag, alla ater tillsammans, kanske gar vi ut sen - till nagon av de manga Reggaebarerna med livemusik. Babylon ar min favorit, igar dansade jag tills dess att jag knappt kunde sta pa benen. Mims mat ar den basta och hennes skratt det mest smittsamma!
Mycket handlar om Yoga, Thaimassage och orter har. Kanske blir jag mer och mer flummig. Jag ahr kommit i kontakt med en otrolig supermedicin - som hjalper mot allt fran oroninflammation till brannskador. Tack vare min nyfunne van Mike kom jag over en flaska och efter bara nagra dagar ar min thailandstatuering nastan helt borta! Jag ar sald! Jag funderar aven pa att atervanda till Chiang Mai mina tva sista veckor och lata Mike "fixa" min kropp med smartsam Thaimassage: ratta till mitt hogerben som tydligen ar bojt innat, vilket ar orsaken till mina problem med hofterna, skulderbladen, axlarna och nacken. Det ar mycket intressant, och han ar grymt duktig! Snart ska Linda och jag ga till 'Herbal Sauna', basta och fa massage.
Ja, nu har Linda antligen kommit! Det kanns riktigt bra, hon ar en bra resevan! Skont att pa prata svenska med nagon for forsta gangen pa nastan en manad. Vi har borjat turista lite> vi hyrde en moppe och tog oss upp i bergen med utsikt over hela Chiang Mai. Jag kor numera Thaistyle, krossar med moppen mellan bilarna, vajer for folk som springer kors och tvars. Det ar kul! Trafiken i Chiang Mai ar tung, men dock inte sa kaosartad som den till en borjan verkar.
Vi har varit pa Chiang Mai Royal Flora Festival. En enastaende tillstallning, en enorm tradgard (6 h tar ett varv) med otroliga blomsterkreationer. Och sa rent det var! Var skont som omvaxling. Till var forvanan var vi nastan de enda turisterna. Vi var sa pass ovanliga, exotiska (snygga kanske) och bleka att vi hela fem ganger fick fragan om de fick bli fotograferade tillsammans med oss, sjalvklart! + vi blev filmade for Thailandsk TV.
Jag alskar Chiang Mai, jag alskar att bli tagen till lokala sma barer, all blanda sig med lokalt folk. Man ser sa mycket nytt, man lar sig sa om manniskor! Jag alskar middagarna pa Spicy House, det ar den basta Thaimat jag har atit. Mim, hon ar sa sa smart, kvick och rolig.
Nu ar vi i Pai for att trekka, dagens drama var att jag lamnade mitt kort i bankomaten. Jag fick tillbaka det, men larde mig en laxa! Bankkontoret hade tagit hand om det. Igar fixade vi visum till Kambodja. Det tog hela dagen, for i Thailand ar man langsam. Det ar skont, jag har borjat gilla det. Har aven borjat uppskatta vissa delar av deras tontiga humor. Man ar nastan tvungen, det ar svart att vara serios, smakfull och kvalitetsmedveten har.
Jag har langtat hem en gang, for nagon dag sedan. Pa moppen i solnedgangen ner for berget. Vi susade forbi ett parti barrtrad. Luften var frisk och temperaturen behaglig. Det luktade hemma och kandes som svensk sommar. Da ville jag hem lite, till sommaren. Sverige ar fint. Thailand ocksa men pa ett annat satt. Jag har insett att jag faktiskt ar ganska fast vid Sverige.
Aterigen, det basta med det har ar alla olika manniskor man traffar, mangfalden gor mig hog! Tack Ebba for visdomsorden, res langsamt! Du ar klok. Det ar sa, resmalen blir allt farre, anhalterna langre. I Chiang Mai skulle jag kunna stanna lange.















1. Chiang Mai Night 2. Sunday Market 3. Ice Coffee 4. Flora Festival 5. Royal Pavillion 6. Trafiken 7. Wat Doi Suthep 8. Andehus 9. Flicka 10. Det basta saljarknep jag har sett 11. Alla thailandare ar inte vanliga 12. Thai BBQ pa Spicy House 13. Mike 14. Sofia, Linda och Mim 15. Mitt sar laker bra 16. Men myggen dodar mig
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
5 kommentarer:
hej gulle du
det låter som ni har det helt fantastiskt! tycker också att det bästa med att resa är att man träffar så mycket folk! har suttit en lång stund i kväll och mailat till folk vi träffade när vi var där, tittar på våra, för att vara exakt, 872 bilder.
längtar tillbaks och saknar vissa vi träffade!
olle och barnen har varit på mysig och god söndagsmiddag hos tova och pelle, lena och rasmus var där också. erik är tydligen i paris men det visste du säkert! jag ligger fortfarande hemma och hostar... tråkigt.
nike glömde sin prinsessa på bussen på hemvägen så jag har stått på busshållplatsen med vega och väntat på att bussen skulle komma tillbaks från andra hållet. OCH prinsessan är nu efter mycket gråt och tandagnisslan återfunnen! nike grät även när hon fick tillbaks den och somnade med den i ett krampgrepp. hon frågade f ö häromdagen hur hjälmar mår. frank tittade ut genom fönstret, pekade och sa: "nöö, nööö". (det snöar) han säger fler och fler ord men fortfarande mest eh, eh.
but, what can you expect-he´s a boy ; )
myggorna dödade mig också! men har du inte myggspray på dig? den räcker ju bara 7 timmar eller så, ta på ofta! köp sketolene.
ta hand om dig och ha det bäst!
puss
h
Tjaba tjena hallå.
Jag är fräck, jag är läck(er) och jag har idag lärt känna en klämkäck göteborska. Mitt nya jobb är heaven. Min chef är min nya idol, då han ser sig själv som Jesus eller någon annan betydelsefull person (Oldsberg någon?). Runt hans bord är det bara bilder på honom och bakom hans stol på väggen står det "ROYAL" med stora bokstäver och med en pil till hans plats. Hans ego ska bli mitt. För övrigt så stormtrivs jag, alla har välkommnat mig som lillebror då snittåldern är rutn 24. Men du får dig en utförlig redogörelse av min tid i ett mail eller via telefonen.
Glömde jag säga att du verkar trivas? Att myggen gillar dig, eller att Chiang Mai verkar passa dig fint? Dumt om jag nu gjort det.
Sen till alla som trott att jag varit lite svartsjukt då Sofia umgåts mycket med Marco. Det är jag inte, det är ju allmänt känt att mexicanare är sexigare än italienare.
En puss till min käresta, två förresten.
Henrik
Ps: Jag grät en smula då jag läste det Helen skrev innan. Men blev snabbt glad och släppte själv mitt krampaktiga grepp om (Yuppi)nallen då jag läste slutet. Sen tycker jag att Helen ska ha lite tålamod med Frank. Jag lärde mig nu i förra veckan att "kvinnor" inte är saker, utan människor!! (eller?) Ds.
hej stumpan,
nu verkar du ju vara som fisken i vattnet trots myggor, brännsår och felböjda ben. Var lite vaksam på flummigheten bara så att den inte tar över helt. Kul beskrivning av livet i Chang Mai.
Var i Paris på prix d'amerique i helgen men vann inte en spänn (euro) men hade jättetrevligt ändå.
Lev och njut.
/Pappsen
Ps.
Och självklart Henrik, det förstod jag direkt att du inte skulle uppfatta en spagetti-kille som en seriös konkurrent.
Och Helene, oroa dig inte. Med Frankies starka personlighet så kommer han aldrig att behöva säga så mycket.
Hej Sofia vilka fina bilder och vad mycket du har fått se! Det måste vara både spännande men framför allt jätte-lärorikt. Tack så mycket för att du var gullig och frågade om rum för oss. Vi fick rum på Best House precis bakom Somewhere Else men åt i stort sett alla måltider hos Mr Tom. Vi kom hem i måndags och nu är det vinterkläder som gäller.
Ha det så jättebra resten av tiden också.
Kram från Susanne, Örjan hälsar också
Helene: skont att hora att prinsessan kom tillratta! Du kan halsa Nike att Hjalmar mar bra, jag lagger upp en bild pa honom vid nasta inlagg! Jag langtar sa mycket efter er, och barnen. Det var sa mysigt att vara med er. Pappa har ratt, anledningen till att Frank inte har borjat saga sa mycket an ar for att han egentligen inte behover. Han har en otrolig utstralning som talar...
Susanne: Synd att vi inte kunde traffas pa Lanta, men vi var tvugna att skynda vidare. Det var pa tok for lugnt for oss dar..hehe Men det hade varit jattemysigt att ta en middag pa Somewhere Else. Vi at dar ratt mycket ocksa, allt forutom tva maltider faktiskt.
Kram pa er i kylan! Ska ga hem och lagga min morbultade kropp.8timmar promenad foljt av thaimassage...mmm
Skicka en kommentar