torsdag 31 januari 2008

EN VECKA

Livet i rum 315, Vale Inn börjar bli verklighet, i alla fall något verkligare än senast jag skrev. Jag har känt mer på snön, konstaterat att jag har mycket att lära men också att det går fort. Jag drar redan ner för backarna med en helt annan säkerhet! Mycket handlar om mod - jag väntar på att min tvångstankeliknande rädsla för att slå mig ska försvinna. Det kommer, så fort jag får maxi ur mitt system kommer mycket dåligt att försvinna. Jag skyller mycket på maxi, eller kanske på mig själv - som tillät mig att jobba som jag gjorde. Å andra sidan, hur kom jag hit? Hur som helst vet jag att jag aldrig gör om det.

Trots att det föll fantastiska mängder snö under natten, hoppar jag åkningen idag. Jag har sån träningsvärk att till och med bloggandet är en fysisk ansträngning. Ha, jag måste vila armarna mellan varje mening. Igår tog Emil med mig ut i skogen, en bra bit bortom pisten. Två dygn med snöfall - det var länge sedan som jag såg sådana enorma mängder snö! Otroligt att se, härligt att glida ner över, inte lika trevliga att drunkna i. Rädd för att krocka med den täta granskogen höll jag för låg fart. Jag sjönk, gång på gång, ner till låren i snö. Säkert två timmar tog åket, två timmar av försök att gräva upp mig ur snön. Det slutade oftast med att Emil fick dra upp mig. Jag som en kraftlös jättebäbis. Tur att Emil var med, tyckte jag. Emil tyckte inte att det var lika tur att jag var med.

När jag inte låg nergrävd, när jag inte krockade med granar utan faktiskt höll mig på benen och lyckades ta mig ner, runt granträden, då var det livet! Att omringad av skog och snö glida ner som på moln. Det är min tanke - att det tillslut ska bli mindre gräva och mer moln!

Att bo i en lägenhet, i vardagsrummet tillsammans med tre skidbesatta killar, Fredrik, Emil och David, går hittills bra. Vi kommer bra överens, delar lika på maten och på matlagningen. Vi har kul också, skrattar mycket. Ibland med varandra och ibland åt varandra. Vi tittar på Flights of the Conchords, älskar Bret McKenzie and Jemaine Clement, vi dricker Wild Cat - stong. Fredrik blir maniskt besatt av mat och David knarkar Twix. De är bra och jag trivs! Umgänget utanför lägenheten har för min del ännu inte blivit så mycket av. Jag har hittills heller inte sett så mycket av Whistler. Det är en annan tanke, att tillslut även orka sig ut på byn efter en dag i backen.

Jag sitter på Starbucks med nya Pique Newsmagazine, Whistlers weekly, och ska sätta igång med jobbsökandet på allvar. Whistler är ett paradis för den arbetslöse! Fjorton sidor med annonser på jobb att söka. Ska bli kul att börja jobba, träffa människor - komma ut, utanför lägenheten och åkningen. Börja prata lite engelska, det är nästan pinsamt på den fronten.

Livet blir bättre här borta. Som vanligt blir det bättre och som allt tar det tid. Jag kan aldrig sluta skratta åt mig själv och min förmåga att ställa orimliga, fånigt storslagna och romantska krav på verkligheten. Jag tycker om hur jag tänker, det gör jag. Men visst skakar man på huvudet åt mig ibland??!

Kärlek till er där hemma

8 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Sofia!!!
Utanför vårt fönster faller nu på lördagskvällen stora snöflingor och jag försöker föreställa mig hur det kommer att se ut i morgon bitti. Tror inte att det ligger en halvmeter snö på marken och det vore häftigt att få vara med om ett kanadensiskt snöfall.
Ser fram emot att få lite bilder från Whistlerbackarna.

Massor av hälsningar
Sten-Ivan

Viktoria sa...

En lördag lik ingen annan. Ikväll ska vi till Erik och äta middag. Här hemma flyter vardagen på. åh jag har flyttat sofia och det är så underbart fint. Har lite och prata om, men det mailar jag någon annan dag.
Vad skönt att du börjar komma in i vardagen och ajg tror abslut du kommer stortrivas med ett jobbs om inte innefattar stress stress och felaktiga kuponger. du är värd allt detta! visst skakar jag på huvudet, men bara för kärleken till dig! ta hand om dig! /vickiss

Anonym sa...

Hej min älskling, tomt här hemma. Pappa åker skidor i Sälen - snö och blåst. "Tuva" heter ovädret som nu också har drabbat Stockholm. Jag och Nina var på bio på eftermiddagen och kom ut därifrån till full snöstorm.
Kram/Mamma

Henrik Bylund sa...

Hej din snogumma

Dags att lamna datorn och ge sig ut i backarna. Dags att glida pa moln, for idag satt jag och sag pa solen ga upp over pyramiderna i Tikal (googla) och det var magiskt. Som att glida pa moln

Hej alla Marshagen/Nordell!

Anonym sa...

Heej heeej!

faan va najs det verkar va! Kul att allt funka med de du bor hos.. Här snöa det faktiskt några centimeter i lördags :) Men nu har det försvunnit igen......

Hoppas allt är najs kramkram

//erra

Anonym sa...

Hej vännen!
Härligt att höra att du kom fram ordentligt. Låter som om du kommer trivas där enormt bra, när du väl har kommit in i livet där. Känner att det där verkligen är din grej. Här hemma hatar jag vintern men det du beskriver verkar jätte mysigt, kanske en aning annorlunda än slaskSverige. Väntar med spänning på nästa inlägg. Massa kramar / Linda

Nikke K sa...

Tjohoa!

Låter ju inte annat än asfett : ) Jag är liiite avundsjuk å det känns rätt märkligt att inte ha sett dig på jobbet på ett bra tag nu...Skönt att det blev nicea snubbar du bor med till slut : )

Lycka till med allt och håll oss uppdaterade!

Nikke : )

Anonym sa...

Sofiiiiaaaa!

Pratade med Lena idag som sa att du använder din gamla blogg, hurra!! Det visste vi inte om men nu kan vi ju äntligen följa dig!!

Ringde dig precis efter att du hade åkt och sen försökte jag få tag på dig när du mellanlandade i London men utan framgång... Vi har tänkt på dig massor och är helt säkra på att du snart kommer att landa i Whistler, i hjärta, själ och kropp :-)
Det ska bli spännande att följa ditt liv där nu!

Och förresten, Nike undrar förstås hur du tar hand om Hjälmar, hur gillar HAN Whistler?!?

Olle har varit i Barcelona en vecka och spelat in film, Vega har hängt hos Lindqvists och jag och kidsen har myst hemma.
Annars är allt mest som vanligt!

Och hej Henrik!! Har du också någon blogg?

Puss o kram
Helene, Olle, Nike, Frank och Vega