Sedan dess att jag skrev sist har det hant lite mer. For tva dagar sedan var jag med pa ett besok som Piña gjorde till byn Santo Domingo. Besoken gar ut pa att utfora samma typ av terapeuftiskt arbete som har pa centret, men for barn och undomar i byar landre bort som inte har mojlighet att resa till Zipolite sa ofta. Det var en valdigt intressant upplevelse att komma till en by langt, langt upp i bergen, dit det aldrig skulle finnas nagon anledning for en turist att aka. Och det ar just nar man ar med pa sadant arbete som det blir tydligt hur viktigt Piña ar och att det faktiskt kan vara till lite nytta och jag ar med, trots att jag inte pratar sa mycket spanska eller har nagot yrke eller nagon erfarenhet av terapiarbete. Att Piña, med lakare, terapeufter och volontarer fran olika lander tar sig till upp till denna by hjalper inte bara de barn med handikapp som de kommer dit for att hjalpa. Piña visar dessutom att aven detta personer ar viktiga och behover motas efter sina behov. De bidrar till battre installning kring handikapp i denna by och vidare till att fler senare vaga soka hjalp. For manga har i Mexiko ar handikapp nagot fult och tabubelagt och det ar med sakerhet manga som inte vagar soka hjalp for sina barn, utan istallet stanger in dem for att ingen ska fa reda pa att de har ett "odugligt" barn med handikapp. Detta leder i de allra flesta fall till att de blir an mer okapabla an vad de ursprungligen var.
Har kommer lite bilder fran de forsta veckorna pa Piña och fran resan till Santo Domingo


Martina (var nya van fran Sverige) och Paco (en av de fyra undomarna som bor pa Piña och som har sa pass gravt handikapp att de behover assistans med i princip allt)

Malena nar vi fikade vid stranden

Martina och Henrik vantar pa bussen pa vag hem fran Puerto Escondido

Jag och Martina

Kyrkan pa torget i Santo Domingo

Vi fran Piña vantar pa att alla barn ska komma

En trearig dov kille som har en av sina forsta lektioner i teckensprak

Marie (volontar fran Mexico City) och Mariano som bor pa Piña

Tva av tjejerna som vi traffade i Santo Domingo (som hade koncentrations- och inlarningssvarigheter). Har leker de en lek da de ska gissa vad som har tagits bort fran ansamlingen saker pa golvet.

Zipolitestranden
2 kommentarer:
Hej Sofia!
Va kul att läsa dina intryck från besöket i Santo Domingo. Just nu har jag börjat med att samla in material till vårt nästa Palmblad och då är det alltid kul att få in berättelser av den sort som du nu lagt ut. Har du nåt emot att jag tar in din text och dina bilder i nästa Palmblad. Ev kan det vara bra att få med ytterligare några rader i artikeln om hur långt det är till St Domingo, hur ni kom dit lite korto om hur stor byn är. Kan du skicka meg några sådana kompletteringar vore det toppen.
Sköt om dig
Amelia o Sten-Ivan
härligt att äntligen få se kort på dig vännen! jag saknar och tänker på dig här hemma. följer dig och är med dig. hörs snart. puss
Skicka en kommentar