Om ni inte ar radda for kyla sa tycker jag att ni ska ta er till Pai. For det ar en mycket vacker och underhallande stad, eller samhalle - Det ar inte alls stort. Dar kryllade det av barer och hogkvalitativ livemusik, sas det. Forlamade av kylan blev det inte mycket uteliv for var del. Sista natten gick vi till Pais enda inomhusbar, dar vi forbannade oss sjalva for att vi kvallarna innan hade gatt och lagt oss runt atta, nio. Bandet var otroligt, jag lyfte av mig sjalv fran stolen och ner pa dansgolvet! An en gang, aterigen: stallet var sa uppblandat, faranger och turister, alla aldrar. Jag alskar det!
Ute har vi dock varit, i naturen. Nastan sa det har gatt till overdrift. Vara tva forsta dagar var vi pa en trekkingtur med: en halvlaskig hollandska, en otrligt positiv britt och en socialt handikappad kanadensare. Och manniskorvalpen, guiden. Riktigt kul, gott sallskap, riktigt smutsigt och blott, men ack sa god mat! Andra dagen var det 6 timmars rafting pa den just nu lugna Pai River. Trots det ganska stilla vattnet foll jag ur baten. Men det var nog planerat, fran var uttrakade guides sida.
Det riktiga aventyret, som nastan holl pa att bli en mardrom (da det borjade skymma) var var vandring till Pais svaratkomliga vattenfall. Herregud: I atta timmar har jag och Linda gatt, klattrat brant, hoppat pa hala stenar over minst 50 knepiga passager over floden. Man kunde vada, vilket hade varit mycket lattare, men vi ville spara vara tygskor. Kandes nastan som ett tvspel! Vi kunde inte ta det lugnt...for da skulle skymningen ta oss!
Nej men Pai ar verkligen en fin stad, landskapen ar de finaste hittills! Alla ar sa vanliga, verkligen alla halsar! Att komma till Pai ar som att komma till en oas. En oas av smakfullt inredda restauranger, barer. Butikerna saljer riktigt snyggt designade klader. (Jag sag speciellt en butik dar Helene skulle fa spel, bara en massa klanningar, precis din stil!) Har har folk plotsligt oga for design och mode, eller for konst och foto. Pai ar artisternas stad. Overallt malas det, stalls ut och spelas musik. Det var harligt att ta ett varv och bara suga in den avslappnade stamningen. Stamningen som paminner mig om att vara pa festival. Lugnet efter stormen pa morgonen, lukten av eldar, folk gar runt i stora trojor och forsaker tina upp. Musik hors overallt...kreativiteten kanns i luften. Det ar latt att fastna har, man ser manga som har gjort det. Vasterlannigar pa asienresa, som kom av sig. Jag skulle latt har stannat langre. Om vi hade hittat ett lite varmare hur, och haft lite varmare klader. Pai ar inte till for de med strandklader.
Nu ar vi tillbaka i kara Chiang Mai, hos "familjen" pa Spicy House. Ikvall aker vi till Bangkok for flyget till Kambodja. I det har skedet av resan borjar tiden kannas knapp. Jag vill hinna med mina tva thaimassageveckor i Chiang Mai i mars. Men hur ska jag hinna, nu nar vi har blivit overosta med tips om resmal i Kambodja? Kanske skjuter jag upp hemresan nagon vecka...om det gar att ordna. Ser fram emot Kambodja. Kanske inte kul alla ganger, men bra. Ska bli intressant att installera sig i annu ett nytt land! HEJ!
ElefantTrekkingtag
De varma kallorna var avgorande for overlevnaden i Pai!
Mmat

Trekkinguiden Paul
AH!
I torsdags var det scouternas dag

Malet. varfor vi gick i atta timmar

Efter fem timmar...

Ute ur jungeln...

Just before it got dark...

Mick Jagger ar thailandare och musiklarare i Pai!

NIKE! Halmar mar bra! Jag matar honom varje dag!



3 kommentarer:
hej. du en fråga. har du skaffat visum för thailand??
Sawade kaa nej nu är jag nästan tvungen att börja gråta lite igen, haha. Saknar dig så fort jag läser din blogg, du är för gullig! Vad bra ni verkar ha det och vad mycket ni får uppleva! Jag är glad för er skull, vilket minne för livet!
Nike är hemma sjuk och blev också nästan gråtfärdig när hon såg bilden på Hjälmar, HAN LEVER!!! HAN ÄR MED SOFIA I TAJLANN OCH HAN LEVER MAMMA!!" Men ge honom ingen Samsong.
Pappa och Barbro är Thailand nu också, snart åker de till Mr Toms på Koh Lanta som jag bokat åt dem. Barbro fyllde 60 igår så de är där för att fira!
Olle är i, av alla ställen, Rumänien den här veckan. De ska spela in reklamfilm med Björn Stein som gjorde Storm. Det är enligt hans uppgift fult, grått men ändå ganska spännande. Igår åkte de skidor på väg från Bukarest till klostret i Transsylvanien där filmen ska spelas in.
Jag och barnen är hemma, sjuka som sagt, det är löjligt tror jag är inne på min 8e förkyld, ont i huvudet och hostavecka... Frank och Nike pendlar mellan friska och sjuka var och varannan vecka, fan vi kanske skulle ha stannat i "tajlann"?!??! : )
Igår var vi på stan bara för att gå ut lite, vi gick och fikade, Nike fick Lilla sjöjungfrun på film som hon nu vill kolla dygnet runt.. "Mamma, varför kan inte du heta Ariel?!"
och så var vi och tittade på bilderna på Nike som sitter uppe på H&M, hon blev mycket stolt, "vad fin jag är mamma!"
Hoppas att Kambodja blir toppen!
Skriv snart igen på bloggen!
Puss från mig, Nike och Frank!
NIKE pa HM?? Det visste jag inte!!
Skicka en kommentar