måndag 19 maj 2008

Spanska och nya bilder

Skolan har nu börjat, vilket är kul och bra. Roligare än vad jag kände att det skulle bli efter inskrivningen, klassen är rolig, full med lustiga japanersare och andra asiater. Jag har fått en tysk kompis som heter Filiz, så jag slipper dricka kaffe ensam på rasten. Lektionerna är helt på spanska, vilket är mycket koncentrationskrävande men väldigt bra. Jag märker redan hur mycket som har fastnat, främst när det gäller att förstå det jag hör. Talet är jag lite försiktigare med, det är tur att jag har Henriks morbror och mormor här hemma att öva mig på.

Jag är en pluggis, jag gillar att plugga. Jag trivs väldigt bra med att sitta här hemma i köket med böckerna och inse att jag hela tiden lär mig mer och mer. Henrik retar mig för att jag njuter så av att göra läxor, träna på ord och skriva verb i fina rader. Det var länge sedan som jag gick i skolan och jag har nog saknat det en smula. Speciellt kul är det att lära sig språket i den här omgivningen, allt känns så relevant och jag utvecklas fort. Imorn börjar jag dessutom på salsakurs som ges av universitetet.

Det känns som om jag har landat rätt bra nu faktiskt, jag känner att resetröttheten försvunnit och att engagemanget är påväg tillbaka. Så börjar även projektet att lära om landet som jag är i . Jag ska läsa i guideboken, lära om kultur och historia och utflyckta i Mexico City.

Här föjler lite bilder från senaste tiden. Pappa, bilderna på hemmet kommer inte idag, men någon annan dag. Hej!















7 kommentarer:

Anonym sa...

Du verkar ha det riktigt bra,det dåliga vädret här hemma med 3,5 dm snö i Dalarna har du väl redan hört om.PO är sedan en vecka inlagd på sjukhus igen för att försöka ta reda på orsaken till febertopparna,som på sistone kommit ung. varannan dag,och alla utslagen har kommit tillbaka,och ingen FATTAR vad det kan bero på,trots hundratals nålstick och prover.Ha det fortsatt bra och be good.Mormor

Anonym sa...

hallo pluggis, nu trivs du väl som fisken i vattnet "skriva verb i fina rader" haha. Kul inlägg. Jag har lagt ut lite bilder från mitt hem på min Facebook. /Pappa

Anonym sa...

Kul att höra att allt styr upp sig! Vi saknade dig när vi Whistlervänner sågs i lördags, men det blir fler tillfällen när du levt klart ditt äventyr där borta!

Du är väldigt söt i alla fräknar! Puss&Kram / Ina

Anonym sa...

är det mormor på bilden? va snygg hon är, jättefin /pappa

Anonym sa...

Hej, kära systerdotter!
Fy, vad jag har varit dålig på att höra av mig!
Allt bra med oss här.
Joel tar snart studenten,(5/6),
Pontus våndas över gymnasieval.
Vega ligger å snusar på vårat golv,
Olle paddlar och Helen är på möhippa tror jag.
Som vanligt tar du dig an dina studier med största allvar och verkar trivas med det.
Känns konstigt att inte få träffa dig förrän ngn gång runt december!
Lev väl och hälsa Henrik!
Puss
Moster Tova

Anonym sa...

H O L A S O F I A!

Jag läser det du skriver och får gåshud. Dels för att jag tycker att du är så tuff och modig. Dels för att det är så spännande att du gör det här, vad mycket saker/länder/mat/människor du upplevt det senaste året, det är inte klokt vad häftigt! Och dels för att det är fantastiskt roligt att läsa det du skriver, du är grymt bra på det!

Här hemma är det vår i luften, vi njuter av att bara ta på gympaskor och tunn jacka och slippa kränga på arga, varma barn krångliga overaller, vantar, långkallingar och mössa!

Barnen mår toppen, snackar om livet, döden, kärlek och övar på Idas sommarvisa inför dagisavslutningen om och om igen. Och rumpor. Allt som har med rumpor och vad rumpor gör är väldigt roligt just nu, de sitter mitt emot varandra och bara någon säger rumpa så skriker de båda av skratt. Mycket gulliga är de i alla fall.

Olle har för övrigt tatuerat sig. Javisst. Det kanske är 40-årskris? Hur som helst sitter barnens namn nu över hans hjärta, det är fint och jag tycker att det är ett mycket bättre sätt att "krisa" på än att t ex ha en affär med sekreteraren på jobbet. Eller hur?!
Hehe.

Jag jobbar och springer sen mellan olika möhippeplaneringar till höger och vänster. Mina kompisar gifter sig hela bunten nu, VI ÄR JU RUNT TRETTIO ; )

Nu ska jag gå och hämta Nike som är och leker hos en kompis och sen på... möhippeplanering!

Vi längtar efter dig som tusan men njuter av att du har ett så spännande liv!

Många pussar och kramar från Nordells

Nikke K sa...

Ååååh vad roligt med nya uppdateringar och bilder! Och hej förresten! : )

Det här är ju sååå mäktigt, fett läskigt på samma gång som det är hur spännande som helst, jag är full av beundran över att du vågar å klarar det! Du saknas här hemma ska du veta, å det hade varit nice om du varit med imorn när vi ska spela fotboll å ha picnick! Vädret börjar bli nice, varmt idag : )

Ta hand om dig nu kära du! / Niko