söndag 29 juni 2008

Bilder

Fina Filiz
Mormor och Henrik hejjar på Sverige utan några vidare förhoppningar
Filiz, Mormor, Henrik i huset
Henrik går över vår skolgård, byggnaden i bakgrunden är det kända univerisetsbiblioteket
Filiz och Henrik på väg till biblioteket för att plugga
Ivette (från Sydkorea) och Flilz i skolan
Ivette och Simon (från Nya Zeeland) på rast
Henriks familj driver en restaurang som säljer Tamales (en traditionell rätt från Oaxaca)
Beatriz (Henriks moster), jag och Amelia (Henrik mor). Jag hjälpte till att sälja Tamales en kväll.
En lördag åkte vi med skolan på utflykt till Teotihuacan. Detta är en arkeologisk plats med, en stad byggd av Tolterkerna minst 500 år före kristus. Detta är den största av de två pyramiderna, Solpyramiden.
När detta var en levande stad, hade den fler invånade än någon europeisk huvudstad!
Att ta sig upp betydde många och branta trappsteg
Kaktus
Zócalo, Mexiko Citys centrum. När bilden togs höll en dödsmetallkonsert på att dra igång. Det kändes ganska olustigt när vi senare gick in i Katedralen bakom och mässan som hölls totalt överröstades av musiken.
Poliser på Zócalo
Vi åkte Turibus en dag, här ser ni Mexikos frihetsmonument. En sådanhär buss tar vi varje dag till skolan. Kostar 2,50 pesos och fungerar så fantastiskt bra, trots att tidtabell saknas! Tunnelbanestationen Sevilla, kryllade nästan uteslutande av svartklädda ungdomar. I det här huset bodde Mexikos mest kända konstnärinna: Frida Kahlo Filiz och jag besökte den stora, centrala parken Chapultepec. I Mexiko verkar parker vara till för par som vill pussas. I Chapultepec ligger Mexikos enda slott. Slottet fungerade förr som bostad åt presidenten, men är sedan länge ett museum öppen för allmänheten. Slottet ligger bra upphöjt, vilket er en fantastisk utsikt över staden. Sofia Klassiskt, är man ute och turister måste man ha med sig minst ett foto på uniformerade invånare och sig själv... På midsommar åkte vi med våra koreanska vänner på utflykt utanför staden. Jag och Henrik Restaurangen hade levande fisk i dammar som man fick köpa. Sen lagade Ivette en mycket god koreansk soppa på det hela!

3 kommentarer:

Anonym sa...

hej tuffing! mår du bra? vad gör du efter julen?

PUSS

Anonym sa...

Käraste lilla vän,hemma igen och amerikabesöket avslutat.Ölandsbesöket var toppen,men det hela hade inte kunnat ganomföras utan den FANTASTISKA uppslutningen och hjälpen från våra underbara barn.Hörde att du varit sjuk,det har väl gått över nu hoppas jag.Tack för adressen,brev kommer.Mormor.

Anonym sa...

Din klokskap gör mig stolt och varm om hjärtat.Ta till dig allt du ser och hör och göm det.Det du gör nu tror jag är den viktigaste delen av hela din resa.När du blir lika gammal som jag är detta vad du kommer att minnas.Mormor 'älskar dig så mycket.Kram,lilla vän.